مشخصات واحد
 

اداره کل نظام های پرداخت   -   کد: 9

کد سوئیفت:
آدرس: ایران - تهران - تهران - خیابان سعدی شمالی - پایین تر از منوچهری پلاک 496
نوع واحد: ادارات کل
پیش شماره: 021
کد پستی: 1145957931
آدرس ايميل: personal0009@bmi.ir
وضعيت واحد: فعال
تعداد کارکنان: 94 نفر

 امکانات واحد 
فهرست تلفن های واحد 
مدیریت اداره کل (رئیس):  33910760
مدیریت اداره کل (رئیس و معاونین):  33910761
مدیریت اداره کل (رئیس و معاونین):  33910762
مدیریت اداره کل (رئیس و معاونین):  33910763
دایره دفتر (رئیس):  33910764
دایره دفتر (معاونین):  33924713
دورنگار اداره:  33985167
دورنگار اداره:  33910759
سوپروایزر اداره:  33947198
واحد call center:  64140 (گزینه 4)
کارشناسان :  36612689
دایره چکاوک :  33924608
دایره چکاوک :  33924520
دایره چکاوک:  33947491
دایره چکاوک :  33910756
دایره چکاوک :  33910757
دایره چکاوک :  33910768
دایره چکاوک :  33955511
دایره چکاوک :  36613207
دایره چکاوک (رئیس):  داخلی 218
دایره چکاوک (معاونین):  داخلی 215-216
دایره چکاوک (کارکنان):  داخلی 221الی234
دایره شتاب:  33924690
دایره شتاب :  33953885
دایره شتاب:  33952392
دایره شتاب :  33955056
دایره شتاب:  33924534
دایره شتاب :  33924617
دایره شتاب :  33957974
دایره شتاب:  33924717
دایره شتاب:  33955851
دایره شتاب (رئیس):  داخلی 240
دایره شتاب (معاونین):  داخلی 241-242
دایره شتاب(کارکنان):  داخلی 243 الی251
دایره پایا:  33952584
دایره پایا:  33953689
دایره پایا (رئیس):  داخلی 252
دایره پایا (معاونین):  داخلی 253-263
دایره پایا (کارکنان):  داخلی 270-262-256
دایره طرح خدمت:  33910767
دایره طرح خدمت (رئیس):  داخلی (260)
دایره طرح خدمت (کارکنان):  داخلی 254-255
دایره ساتنا:  33948954
دایره ساتنا:  33114146
دایره ساتنا :  33947467
دایره ساتنا:  33946938
دایره ساتنا(رئیس):  داخلی 287
دایره ساتنا(معاونین):  داخلی 288-289
دایره ساتنا (کارکنان):  داخلی 290-292-293
دایره رفع مغایرتهای سیستم متمرکز:  33949314
دایره رفع مغایرتهای سیستم متمرکز :  33949216
دایره رفع مغایرتهای سیستم متمرکز (رئیس ):  داخلی 268
دایره رفع مغایرتهای سیستم متمرکز (کارکنان):  داخلی 264 الی 269
دایره حسابداری:  33924615
دایره حسابداری :  33910765-66
دایره حسابداری (رئیس):  داخلی 280
دایره حسابداری (کارکنان):  داخلی 281 الی 285
دایره بایگانی و رسیدگی اسناد:  33911290


  پیام مدیر واحد   اداره کل نظام های پرداخت

"اداره کل نظام های پرداخت" اداره ای از مجموع ادارات مرکزی بانک ملی ایران میباشد که تحت نظارت معاونت محترم مالی انجام وظیفه مینماید و مسئولیت تحلیل ، تدوین ، اجرا و ارزیابی استراتژی های مربوط به کلیه مبادلات الکترونیکی در حوزه نظام های پرداخت و نظارت بر مكانيزم‌های پشتيبانی از پرداخت‌های كلان آنی (ساتنا)، پرداخت‌های خُرد با تعداد زياد (پایا)، نظام تصويربرداری از چك (چکاوک) ,شتاب و شاپرک به منظور ارائه خدمات نوین مشتري محور با كيفيت بالا در حوزه بانکداری الکترونیکی را دارد.  

دریافت رزومه مدیر   معرفی واحد   اداره کل نظام های پرداخت  مشاهده >>

این اداره رسماً از سال 1350 ایجاد و فعالیت خود را شروع نمود. پس از گذشت 48سال از تاسیس آن حوزه فعالیت این اداره تا اقصی نقاط کشور گسترش یافته بطوریکه روزانه با 15000 واحد فعال در شبکه بانکی ارتباط دارد. این اداره کل دارای 9 دایره و یک گروه کارشناسی و یک مجموعه مرکز تماس میباشد .1- call center: به منظور تمرکز و مدیریت خطوط ارتباطی سازمان، پاسخگویی هدفمند به مشتریان و افزایش رضایتمندی، مدیریت و ارزیابی عملکرد گروه کارشناسان پاسخگو، مدیریت صف ارتباطات ورودی ، ایجاد و توسعه کانالهای ارتباطی مناسب ، مدیریت درخواستها و فرآیندهای مرتبط با مشتریان ، مرکز تماس (Call Center) این اداره کل از طریق سرشماره 64140 راه اندازی گردیده و آماده پاسخگویی به مشتریان و همکاران شعب در کلیه حوزه های نظام های پرداخت و مبادلات الکترونیکی (ساتنا، پایا، شتاب، چکاوک، شیبا، شاپرک و رفع مغایرتهای سیبا) میباشد . 2-طرح چکاوک به منظور تبادل اطلاعات و تصاویر چکهای جاری اشخاص و رمزدار بین بانکی به روش سیستمی (که باعث تسریع در امر واریز وجوه به حساب مشتریان میگردد) ایجاد گردیده است.با راه اندازی طرح چکاوک در کل کشور کلیه مبادلات فیزیکی چک در بانکها حذف گردیده و اطلاعات و تصاویر چکها جهت مبادله با بانکها به سامانه چکاوک تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال می گردد. زمان واریز وجوه چکهای رمز دار به حساب مشتریان به صورت آنی تا ساعت 13:15 همان روز و زمان واریز چکهای عادی ساعت 6 صبح روز بعد میباشد. 3-دایره ساتنا وظیفه پردازش ارسال و دریافت تراکنشهای بین بانکی و دستور پرداختهای فوری را بصورت انفرادی بر عهده دارد. کلیه دستور پرداختهای ساتنا پس از تسویه شدن در این سامانه برگشت ناپذیر (Irrevocable) و نهایی (Final) بوده و منحصرا بصورت on-line و در قالب پیام های مشابه سوئیفت ارسال و پذیرش می شوند. ساتنا جایگزین مناسبی برای چک¬های رمزدار بین بانکی است که به جای ابزارهای سنتی کاغذی از ارتباطات الکترونیک بین بانکی استفاده میکند .ساعت کار این سامانه در طی شبانه روز محدود بوده و از ساعت 7:30 الی 16:00 برای روزهای شنبه تا چهارشنبه و 7:30 الی 13:30 برای روزهای پنج شنبه برای ارائه خدمت به مشتریان از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای کلیه بانکها تعیین گردیده است.4- با پيوستن بانك ملي ايران از سال 83 به شبكه تبادل اطلاعات بين بانكي ،دایره شتاب با هدف رفع مغایرتهای حاصل از کلیه تراکنشهای مبتنی بر کارت آغاز به كار كرد و در حال حاضر مركز شتاب به عنوان سوييچ اصلي كارتهاي بانكها در كشور ايفاي نقش نموده و تمامي بانكهاي كشور در آن عضويت دارند و عمليات تحت پوشش شتاب دامنه وسيعي از تبادلات از قبيل برداشت وجه نقد،‌انتقال وجه،‌ خريد الكترونيكي، پرداخت قبوض، مانده گيري و خريد شارژ و ... را در برمي گيرد 5- پایا سامانه ای است که با آن مي‌توان دستور پرداختهاي متعددی را از طرف بانكها و مشتریان دريافت، و براي واریز به بانكهاي مقصد ارسال نمود که به دو صورت " واریز مستقیم" و" برداشت مستقیم" برای مشتریان فراهم گردیده است. در واریز مستقیم افراد، شرکت ها، موسسات و سازمان ها می توانند پرداخت های انفرادی و گروهی مانند پرداخت حقوق، بیمه، کارانه، پاداش، سود سهام و نظایر آن را از طریق بانک انجام دهند. در برداشت مستقیم که در حال گذران مراحل پایانی عملیاتی شدن است به مشریان این امکان داده خواهد شد که از حساب دیگران در سایر بانک ها، طبق توافق قبلی، وجهی را به صورت الکترونیک به عنوان اقساط خرید کالا یا تسهیلات، اجاره بهای مسکن، قبوض خدمات شهری، مالیات، شهریه و نظایر آن را برداشت و به حساب خود واریز نمایند. در حال حاضر عملیات واریز مستقیم در تمام ایام کاری هفته ( غیر از تعطیلات رسمی) و در سه چرخه زمانی برای مشتریان صورت می پذیرد. زمان واریز سیکل اول ساعت 3:45 صبح بابت واریز حواله های مشتریان و حواله های شاپرک و زمان واریز سیکل دوم ساعت 11:45 صبح بابت واریز حواله های مشتریان (غیرشاپرکی)و زمان واریز سیکل سوم ساعت 15:45 بعدازظهر بابت واریز حواله های مشتریان (غیرشاپرکی) میباشد . امور مربوط به رفع مغایرت حواله ها و تسویه وجوه با بانکها در دایره پایا مستقر در این اداره کل صورت میپذیرد . 6-طرح خدمت یا ( شیبا) طرحی است كه در آن مشتريان بانكهاي ملی و توسعه صادرات ایران مي توانند با مراجعه به شعب هر كدام از بانكهای مذکوراقدام به وصول و یا واریز وجه به حساب جاری خود در بانک مقابل به صورت آنلاین نمايند که امور مربوط به رفع مغایرت و تسویه وجوه بین بانکها بر عهده دایره طرح خدمت مستقر در این اداره میباشد. 7-دايره رفع مغايرتهاي سيستم متمركز مسئوليت بررسي، رسيدگي، كنترل و رفع مغايرتهاي درون بانكي با توجه به داده هاي اطلاعاتي دريافتي از شركت خدمات انفورماتيك و شركت داده ورزي سداد و كامپيوتر مركزي بانك را به عهده داشته و مسئوليت پاسخگويي و راهنمايي تماسهاي تلفني ادارات امور شعب و شعب تحت پوشش و شعب مستقل را با توجه به اطلاعات موجود برعهده دارد.8-دایره دبیر خانه که مهمترین وظایف آن به شرح ذیل میباشد: ابلاغ و ارجاع دستور مديريت محترم اداره به دواير مختلف، پشتيباني امور دواير مختلف اعم از سرمايه انساني، تداركات ، آموزش ، انجام امور سوپروایزری اداره ، انجام امور تنخواه گردان اداره ، تنظیم نامه های صادره و گزارش و آمارهای مورد لزوم ، انجام امور مربوط به اثاثیه ، ارسال نامه ها و اسناد صادره به سایر واحدها ، نظارت بر کلیه امور پرسنلی کارکنان ، نظارت بر حسن انجام امور خدماتي اداره ، نظارت بر امور دبيرخانه و بايگاني مكاتبات، نظارت بر حسن انجام امور حفاظتي و امنيتي اداره. 9- دایره حسابداری که عملیات مربوط به حسابداری کلیه دوایر این اداره در این دایره انجام میپذیرد واز مهمترین وظایف آن میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: بررسی و رفع اقلام باز حساب مرکز، پیگیری پرونده چکهای مفقودی و مسروقه ، ثبت و تجمیع اسناد کلیه دوایر اداره(شتاب، پایا، چکاوک و ...) ، ثبت اسناد و موازنه حساب RTGS ، ثبت و موازنه کلیه اسناد حسابداری در سیستم صندوق اداره و ارسال فایل اطلاعات از طریق Mainمرکز به ادارات امور شعب 6، انجام امور مربوط به حسابداری حواله های ساتنا . 10-دایره رسیدگی اسناد که مهمترین وظایف آن به شرح ذیل میباشد.:انجام امور مربوط به بسته بندی و بایگانی کلیه اسناد دوایر اداره بصورت روزانه به این دایره منتقل میگردد.، پاسخ به نامه های قضایی اعم از بازرسی ، کلانتری ، دادسرا ، امور شعب و سایر بانکها ، امحاء اسناد دوایر در زمان های مقرر.


  ارسال انتقاد، پیشنهاد و شکایت به   اداره کل نظام های پرداخت
  نام و نام خانوادگی فرستنده :
  شماره تماس :
نوع مطلب:
  موضوع:
متن ارسالی:
کد امنیتی
تکرار کد امنیتی
   

درباره بانک
خدمات
خبراطلاعیه
واحدهای بانک
دیدنیها
تماس باما
پيوندها
پژوهشها
           ساعات کار واحد

    شنبه    16:00 - 7:00
    يکشنبه    16:00 - 7:00
    دوشنبه    16:00 - 7:00
    سه شنبه    16:00 - 7:00
    چهارشنبه    15:00 - 7:00
    پنجشنبه    13:00 - 8:00
    جمعه    تعطیـــــل
           بنرها